svenska
MENY

Afrika pågår x Yinka Ilori

Yinka Ilori heter den mångfacetterade konstnären som skapat utställningsytan Afrika pågår på Etnografiska museet, en plats för möten mellan besökare och samlingarna från Afrika. Ilori är baserad i London och har nigerianska rötter, något som syns i hans uttryck.

Yinka Ilori

Iloris formspråk är en estetisk fusion av hans kulturella arv, på så sätt vill han förmedla nya historier i dagens designvärld. 2011 inledde Ilori sin karriär med att designa om gamla möbler, han inspirerades av barndomens nigerianska fabler och av västafrikanska tyger – resten är historia.

Idag är Ilori en starkt lysande stjärna i den brittiska designvärlden, han har formgivit flera uppmärksammade offentliga rum för bl.a. London Design Festival, Selfridges och Somerset House.

Utställningsytan på Etnografiska museet designades av Ilori 2018.

UtstallningsytaAfrikaPagar.jpg